Rýchle správy
Home » Autá » Nissan X-TRAIL 1.6 dCi 96 kW Xtronic

Nissan X-TRAIL 1.6 dCi 96 kW Xtronic

Vhodné doplnenie rodiny „CROSSOVEROV“

Nissan X-TRAIL 1.6 dCi 96 kW Xtronic-1Automobilka Nissan typom X-Trail vlani na jar doplnila svoju dovtedajšiu rodinu „crossoverov“ ( Juke, Qashqai) o tretí najväčší typ, ktorý do istej miery nahrádza sedemmiestny model Qashaqai +2. Nový X-Trail je postavený na základe novej platformy CMF vyvinutej alianciou Renault-Nissan. „Offroadovú“ hranatú karosériu prvých dvoch generácií teraz nahradili jemnejšie „SUV“ tvary. Svetlá výška 210 mm ale naznačuje, že sa s vozidlom dá pohybovať aj v teréne s výraznejšími nerovnosťami, ktoré už prvá generácia zvládala prekvapujúco dobre.

Na začiatku predaja tretej generácie X-Trailu v Európe bol v ponuke jediný motor – vznetový štvorvalec 1.6 dCi s výkonom 96 kW z Renaultu. Aby ponuka pohonu nevyzerala chudobne, upravili ju prevodmi. Na výber je verzia dCi 130 s pohonom kolies prednej nápravy a 6-stupňovou ručne ovládanou prevodovkou, verzia dCi 130 Xtronic, ktorá ponúka kombináciu pohonu prednej nápravy s automatickou CVT prevodovkou. Vrchol predstavuje verzia dCi 130 All Mode 4×4 v kombinácii so 6-stupňovou ručne ovládanou prevodovkou. Tohto roku do ponuky pribudol aj prepĺňaný zážihový štvorvalec 1.6 DIG-T s výkonom 120 kW – poháňa len kolesá prednej nápravy. Vyskúšali sme model poháňaný motorom 1.6 dCi spolupracujúci s automatickou CVT prevodovkou (Xtronic). Vozidlo malo najvyššiu úroveň vý- bavy Tekna a bolo v 7-miestnom vyhotovení. Za tretí rad sedadiel si treba priplatiť 1000 eur.

Motor je dostatočne pružný, ale potrebuje sa dostať nad hranicu otáčok 1600 – 1700 za minútu. Pod ňou nie je zrýchľovanie také citeľné ako pri väčších otáčkach. Bezstupňová prevodovk Xtronic typu CVT nevyužíva fixné prevody, mení ich kontinuálne. Konštruktéri pre lepšiu súhru prevodovky s prianím vodiča naprogramovali bezstupňovej prevodovke virtuálne prevodové stupne, v prípade X-tronicu ich je šesť. K zmene virtu- álneho prevodového stupňa dochádza pri nižších otáčkach, pri prudkom zošliapnutí plynového pedála je podradenie rýchlejšie. Turbodúchadlo sa však prebudí okolo spomínaných 1600 ot./min., dovtedy je rozbiehanie auta pomalšie, čo môže niektorým vodičom robiť problém, napríklad ak potrebujú rýchlo opustiť križovatku. Za touto hranicou je však motor živý, otáčky môžu stúpať až k hranici 4500 za minútu. Využívali sme najmä stredné pásmo otáčok, kedy motor poskytoval vozidlu výbornú dynamiku a mal aj malú spotrebu nafty. Je tu aj možnosť ručného preradenia virtu- álne stanovených stupňov pomocou voliacej páky (plus je vpredu, mínus vzadu).

Nissan X-TRAIL 1.6 dCi 96 kW Xtronic-2Spotreba benzínu závisí od jazdného štýlu. Pri pokojnej jazde v meste sme mali prekvapivo malú spotrebu 6 l/100 km, pri dynamickejšej o liter a pol viac, na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h to bolo 7,1 l/100 km. Mimo mesta pri priemernej rýchlosti 75 km/h sme dokázali jazdiť za 5 l/100 km. Pochvalu si zaslúži aj nastavenie podvozka, je síce pomerne tvrdý, ale nie natoľko, aby bola jazda vo vozidle nepohodlná. Dobre filtruje nerovnosti ciest, i keď so zvukovým komentárom. Pri rýchlosti okolo 120 km/h, keď motor točí okolo 2300 ot./min., do kabíny už preniká nielen hluk od odvaľujúcich sa kolies (na drsnejšom asfalte), ale aj aerodynamický hluk.

Použité materiály v interiéri sú kvalitné, ich dielenské spracovanie je na dobrej úrovni, asi ako má Qashqai. Kabína ponúka sedem sedadiel (voliteľne) a vyvýšené zadné miesta, ktoré cestujúcim zaručujú vynikajúci výhľad. Zadné sedadlá, myslíme tým druhý rad sedadiel, sa dajú samostatne posúvať a sklápať. Tretí rad tvorí dvojica z podlahy výklopných sedadiel. A ako to bežne býva aj pri konkurenčných vozidlách tejto koncepcie, je to sedenie vhodné pre deti, pre dospelých je to núdzová alternatíva prevážania sa v X-Traili. Ak sú sedadlá funkčné, teda vyklopené z podlahy, je za nimi priestor pre batožinu s objemom 135 litrov. V päťmiestnej verzii je to slušných 550 litrov. Po zložení aj druhého radu sedadiel vznikne rovné dno a objem narastie na 1980 litrov. Potešilo nás, že v batožinovom priestore aj v 7-miestnej verzii ostalo miesto pre rezervné (dojazdové) koleso. Novinkou je všestranne nastaviteľné rozdelenie batožinového priestoru. Dvojdielna podlaha pon- úka celkovo až 9 rôznych konfigurácii. Množstvo odkladacích priestorov je aj v kabíne.

Predné sedadlá sú veľmi pohodlné, majú dobré bočné vedenie, v skúšanom vozidle boli aj vyhrievané. Za kožou potiahnutým multifunkčným volantom nastaviteľným v oboch osiach si každý bez problémov nájde ideálnu pozíciu. Prístrojová doska obsahuje, rovnako ako v type Qashqai, rýchlomer a otáčkomer s kruhovými stupnicami, s dipslejom medzi nimi. Dominantou stredovej konzoly je 7-palcový multimediálny dotykový displej systému NissanConnect s navigáciou. Ponúka aj funkcie so širokou možnosťou integrácie s internetovými a mobilnými aplikáciami.

Nissan X-TRAIL 1.6 dCi 96 kW Xtronic-3Pri úrovni výbavy Tekna ponúka X-Trail takmer všetko, čo vodič potrebuje. Má panoramatickú strechu, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, dažďový snímač, automaticky zapínateľné svetlá, prednú stredovú lakťovú opierku s odkladacím priestorom, stredovú opierku vzadu s držiakmi na poháre, parkovacie snímače vzadu, vpredu ako aj monitorovanie okolia z vtáčej perspektívy prostredníctvom kamier, ktoré je výborným pomocníkom pri parkovaní. X-Trail ponúka množstvo technických inovácií a nadštandardných prvkov.

Spomenieme bezpečnostnú výbavu Safety pack, ktorá obsahuje automatické prepínanie svetiel, rozpoznávanie dopravných značiek, automatické núdzové brzdenie, varovanie pri vybočení z jazdného pruhu. Bezpečnostný štít ďalej obsahuje monitorovanie mŕtveho uhla, detekciu pohybujúcich sa predmetov za vozidlom, upozornenie vodiča v prípade únavy za volantom, inteligentný parkovací asistenčný systém, aktívny podvozok s regulovateľnou charakteristikou tlmičov pruženia.

Nissan X-Trail 1.6 dCi Xtronic s výkonom 96 kW vo výbave Tekna sa predáva za 35 300 eur.

VÝROBCOM UVÁDZANÉ PARAMETRE

Motor:
4-valcový, 16-ventilový vznetový prepĺňaný, ventilový rozvod 2xOHC, vstrekovací systém common rail, kompresný pomer 15,4:1, zdvihový objem 1598 cm3, najväčší výkon 96 kW pri 4000 ot./min., kr- útiaci moment 320 Nm pri 1750 ot./min.

Prevody:
bezstupňová automatická prevodovka CVT, Xtronic, pohon kolies prednej nápravy.

Podvozok:
predné kolesá zavesené na vzperách McPherson a spodných trojuholníkových ramenách, priečny skrutný stabilizátor, zadná viacprvková náprava, vinuté pružiny, kotúčové brzdy, vpredu s ventilovanými kotúčmi, ESP, hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom, svetlá výška 210 mm, nájazdový uhol vpredu/vzadu 18,1/26,5 stupňa, pneumatiky rozmeru 225/55 R-19.

Karoséria: 5-dverová, 7-miestna typu kombi.

Rozmery, hmotnosti, objemy: d/š/v 4640/1830/1715 mm, rázvor náprav 2705 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1580/1580 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1670/2310 kg, objem batožinového priestoru 135/550/1982 l, objem palivovej nádrže 60 l.

Prevádzkové vlastnosti:
najväčšia rýchlosť 180 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,4 s, spotreba nafty v mest./mimomest. cykle/komb. prevádzke 5,8/4,7/5,1 l/100 km, CO2 135 g/km.

Zdieľajte naShare on FacebookTweet about this on Twitter

Leave a Reply