Rýchle správy
Home » Aktuality » Personálne zmeny v BMW Group Design

Personálne zmeny v BMW Group Design

Spoločnosť BMW Group predstavila nový tím oddelenia dizajnu na čele s Adrianom van Hooydonkom (Chief Designer). Slovák Jozef Kabaň bude zodpovedný za dizajn jadra značky BMW, zatiaľ čo Domagoj Dukec bude viesť dizajnový tím pre vozidlá BMW i a BMW M.

Jozef Kabaň má 44 rokov, vstupuje do dizajnového tímu BMW Group potom, čo zastával rôzne pozície v rámci koncernu Volkswagen. Domagoj Dukec má 41 rokov, je v BMW Group od roku 2010, kde mal na starosti dizajn exteriéru pre značku BMW a najnovšie dizajn BMW i.

Karim Habib, ktorý bol zodpovedný za dizajn značky BMW, opustil spoločnosť na základe vlastnej žiadosti. “Prirodzene rešpektujeme rozhodnutie Karima Habiba a prajeme mu veľa úspechov v jeho novej pracovnej oblasti.” Povedal  Adrian van Hooydonk.

“Teším sa tomuto posilneniu dizajnovéhu tímu BMW Group,” komentoval súčasný stav Adrian van Hooydonk. “Obaja, Jozef Kabaň a Domagoj Dukec, prinášajú skúsenosti, talent a víziu, ktoré potrebujeme pre budúce smerovanie dizajnu našich automobilov.”

Pre Jozefa Kabaňa je nová pracovná pozícia prvý raz mimo koncernu Volkswagen. Rodák z Námestova sa počas štúdia priemyselného dizajnu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave zúčastnil koncernovej dizajnérskej súťaže, ktorá mu vyniesla stáž v dizajnérskom stredisku Volkswagenu. Aj to mu pomohlo, aby vysokoškolské štúdium dokončil  na prestížnej londýnskej univerzite Royal College of Art, považovanej za jednu z najlepších dizajnérskych škôl na svete. Ako prvý Slovák tam promoval  v roku 1997 a s titulom Master of Arts ho radi zamestnali v koncerne Volkswagen. Zakrátko, koncom 90-tych rokov,  dostal úlohu, o akej sa väčšine aj tých najuznávanejších dizajnérov iba sníva. Mal navrhnúť exteriér automobilu Bugatti Veyron, čo malo byť najrýchlejšie auto sveta. Napokon tento titul Veyron o pár rokov naozaj získal (r. 2005). Jozef Kabaň ukázal nielen invenciu pri návrhu atraktívnych tvarov tohto vozidla, ale aj cit pre zakomponovanie charakteristických prvkov dizajnu historických automobilov Bugatti, a dôležitú schopnosť –  efektívne spolupracovať s konštruktérmi a technológmi. Karoséria musela mať vynikajúcu aerodynamiku,  ale do motorového priestoru musela súčasne púšťať dostatok vzduchu pre výkonný šestnásťvalcový zážihový motor (W16, 736 kW) a musela byť mimoriadne pevná, aby vydržala extrémne zaťaženie  pri veľkých rýchlostiach (maximum nad 400 km/h).

Jozef Kabaň od roku 2003 pracoval v dizajnérskom stredisku Audi, kde sa vypracoval až na vedúceho oddelenia exteriéru. Pred koncom minulého storočia sa okrem iného podieľal aj na dizajne malých koncernových áut, Volkswagen Lupo a Seat Arosa.

Automobilka Škoda Auto v posledných rokoch veľmi dynamicky rozširuje výrobu a odbyt svojich automobilov, Škoda sa stala rešpektovanou značkou.  Je to aj zásluha deviatich rokov tvorivej práce Jozefa Kabaňa v mladoboleslavskej automobilke vo funkcii vedúceho dizajnu. Dal automobilom Škoda nový štýl tvarovania s jednoduchými líniami a ostrými hranami, s aplikovaním prvkov pripomínajúcich tradičnú výrobu českých sklárov, krištáľu.

Vedúcim dizajnu Škody Auto sa stal 1. februára 2008. Prvými produktmi, ktoré niesli jeho „rukopis“ boli štúdie Vision D a Mission L (r. 2011) , predobrazy sériovo vyrábaných typov Rapid, Octavie tretej generácie a Fabie. Jeho výnimočným dielom je tretia generácia typu Superb z roku 2015, vedenie Škody Auto tento automobil v čase jeho premiéry prezentovalo ako najlepší typ  v histórii značky, ktorým otvára svoju novú etapu z hľadiska dizajnu a rozsahu výbavy. Rovnakého uznania od odborníkov aj motoristickej verejnosti sa dizajnérskemu tímu vedeného Kabaňom dostalo aj pri minuloročnom predstavení prvého veľkého SUV Škody, typu Kodiaq. Poslednou už známou prácou Jozefa Kabaňa pre značku Škoda je inovovaná Octavia. Ďalšie typy, druhá generácia SUV Yeti, inovácie typov Fabia, Rapid, Citigo, budú prichádzať na trh už v čase, keď bude Jozef Kabaň zamestnancom BMW. Pod jeho vedením dizajnové oddelenie Škody stihlo  spraviť aj modernizáciu tretej generácie Superbu. Pre značku Škoda odviedol prvotriednu prácu a v BMW, kde má začať pracovať v druhej polovici tohto roku, sa môžu veľmi tešiť, že získali dizajnéra výnimočnej úrovne.

-red.-