Interaktívna výstava automobilovej značky Tatra
Ako predzvesť tohtoročného autosalónu v Nitre sa v dňoch 17. 9. až 7. 10. 2015 uskutočnila v galérii MLYNY Nitra interaktívna výstava automobilovej značky TATRA. Obsah výstavy možno heslovite zhrnúť do nasledovných bodov:
- Reálne historické vozidlá automobilovej značky TATRA a karosárske modely v rôznych veľkostiach.
- Unikátny pohľad do vnútra motora T603 V8 v reze a motor nákladného automobilu T815 V12.
- Pre deti interaktívna dielňa s možnosťou postaviť si vlastný model automobilu a pre dospelých jedinečná výstava fotografií a kresieb.
Zrejme z priestorových dôvodov na výstave neboli zastúpené reálne nákladné vozidlá TATRA, ani ich funkčné a konštrukčné celky, z ktorých niektoré možno aj v súčasnosti považovať za unikátne a neboli doposiaľ prekonané. Pamätníci si s nostalgiou zaspomínali a mnohí z nich si položili otázku, ako by v súčasnosti vyzerali osobné automobily TATRA, keby nebolo keby? Zopár ilustračných záberov určite upúta pozornosť aj tých, ktorí v živote žiadny osobný automobil značky TATRA na vlastné oči nevideli a nemali, a azda už ani nebudú mať možnosť, na tomto automobile sa previesť.
Vystavené exponáty okrem Technického múzea Tatra v Kopřivnici boli zapožičané aj od súkromných zberateľov.
V príspevku sú použité materiály Interaktívnej výstavy automobilovej značky TATRA.
Ing. Ján Kosiba, PhD.
Obr. 1 Hans Ledwinka je tvorcom koncepcie automobilu s centrálnou nosnou rúrou (Chrbticový rám), s výkyvnými polnápravami a vzduchom chladeným motorom. Toto už predtým známe riešenie úspešne spojili práve pri stavbe vozidla Tatra 11 z roku 1923. Podnik túto koncepciu, ktorá je vo svete známa ako Tatra-concept, alebo tatrovácka koncepcia, používa dodnes. Podvozok Tatry 11 tvorí mohutná, ale ľahká oceľová rúra, ktorá spája motor s rozvodmi zadných výkyvných polnáprav. Na podvozku je za motorom priskrutkovaná štvorstupňová prevodovka so „spiatočkou“. Tento model na výstavu požičalo Technické múzeum Tatra v Kopřivnici.
Obr. 2 Vo februári 1934 bol uvedený na trh automobil strednej triedy, posledný typ s centrálnou rúrou. „Sedemdesiatpäťky“ boli svižné a dobre ovládateľné autá, vďaka veľmi dobrým vlastnostiam podvozku – výkyvné polnápravy umiestnené vzadu zabezpečovali jednoduché prechádzanie nerovností, cestovný komfort zabezpečoval väčší rázvor náprav aj širší rozchod kolies. TATRA 75 sa štandardne vyrábala ako limuzína, obľúbeným variantom boli aj dvojdverové, štvorsedadlové kabriolety a polokabriolety.
Obr. 3 Tatraplán mal pôvodné označenie TATRA 107, neskoršie označenie TATRA 600 vychádzalo z novej povojnovej koncepcie číslovania – osobným vozidlám sa prideľoval čí- selný rad začínajúci číslom 600. Sériová výroba začala v roku 1948, stal sa tak po vojne jediným novým osobným automobilom, ktorý v ďalších rokoch, až do zavedenia typu 603, automobilka vyrábala.
Obr. 4 Pri tomto type sa prvý krát na konštrukcii vozidla podieľal niekto iný, ako len samotná kopřivnická automobilka. Karosériu navrhla talianska spoločnosť Carrozzeria Vignale. V prvých prototypoch 613 boli používané modifikované motory T603 a od roku 1971 sa začal používať nový motor. Limuzíny vyrábané do roku 1988 boli určené len pre politickú a úradnú reprezentáciu štátu a štátnych podnikov, kvôli tomu nebol automobil určený pre bežnú verejnosť. Okrem reprezentačnej limuzíny boli neskôr vyrábané verzie T613 S, T 613-2, T613 K s pevnou strechou i kabriolet, T613 RZP – automobil rýchlej zdravotnej pomoci alebo tiež T613-3 a T613-4