Kia Optima
LEPŠIA KVALITA AJ BEZPEČNOSŤ
Na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom automobilka Kia predstavila okrem iného aj novú generá- ciu typu Optima v európskej špecifikácii. Optima štvrtej generácie sa začína v Európe predávať v tomto štvrťroku. Návrh karosérie novej generácie Optimy bol pre globálny dizajnérsky tím spoločnosti Kia Motors otázkou rovnováhy.
Dizajnéri sa snažili o maximálnu funkčnosť a športový charakter pri minimálnom zväčšení dĺžky, výšky a šírky karosérie. Rázvor náprav je dlhší o 10 mm (2805 mm) a celková dĺžka vozidla narástla tiež o 10 mm (4855 mm). Nová generácia je o 25 mm širšia (1860 mm) a o 10 mm vyššia (1465 mm).
Tieto zmeny umožnili vytvoriť priestrannejší a pohodlnejší interiér s väčším priestorom nad hlavami cestujúcich, väčšou šírkou v úrovni pliec, väčším priestorom pre nohy cestujúcich na zadných sedadlách a objemnejší batožinový priestor.
Príslušnosť novej Kie Optima ku značke možno identifikovať podľa typickej masky chladiča v tvare tigrieho nosa, lemovanej dlh- šími a širšími reflektormi, obopínajúcimi rohy karosérie a natiahnutými až nad vypuklé oblúky blatníkov. Charakter športového sedanu dodáva profilu novej Optime tvar bočného presklenia, začínajúci sa výrazne šikmým stĺpikom A a končiaci pretiahnutým stĺpikom C. Zadné svetlá, lemované pásom zo svietiacich diód, obopínajú okraje zadnej časti karosérie a vytvárajú jej nový svetelný podpis. V rozmernernom zadnom nárazníku je zakomponovaný športovo pôsobiaci difúzor s oválnou koncovkou výfuku. Dizajnéri sa zamerali nielen na estetiku, ale aj na zabezpečenie dobrej aerodynamiky. Súčiniteľ čelného odporu vzduchu sa im podarilo v porovnaní s predchádzajúcou generáciou Optimy zmenšiť z hodnoty 0,3 na 0,29. Nová Optima bude v Európe k dispozí- cii v deviatich farbách karosérie a zákazníci si budú môcť vybrať z ponuky 16- až 18-palcových zliatinových diskových kolies.
Ponuka verzií typu Optima sa v budúcnosti rozšíri o novú karosársku verziu, inšpirovanú konceptom Kia Sportspace, predstavenom na ženevskom autosalóne v marci tohto roka.
Interiér novej Optimy je luxusnejší a viac podriadený potrebám vodiča. Obsahuje prvky a technológie typické pre vozidlá o triedu vyššie. Priestor pre cestujúcich pôsobí dizajnovo čistejšie a jednotnejšie. Prístrojová doska je rozdelená na hornú, „zobrazovaciu“ a dolnú, „ovládaciu“ zónu, vďaka čomu vodič nemusí spúšťať zrak z cesty, aby videl dôležité informácie na displejoch. Stredový panel prístrojovej dosky je natočený k vodičovi v uhle 8,5 stupňa. Jeho horná „zobrazovacia“ zóna obsahuje novú 8,0-palcovú dotykovú obrazovku informačno-zábavného systému a dolná „ovládacia“ zóna obsahuje tlačidlá – ktorých je menej ako v predchádzajúcej Optime – na ovládanie rôznych interiérových funkcií nezahrnutých do ovládacieho rozhrania na dotykovej obrazovke. Kvalita materiálov v interiéri je citeľne lepšia, viac plôch je pokrytých mäkkými materiálmi a potiahnutých textilom a kožou v prírodných odtieňoch. Zákazníci si môžu vybrať buď jednofarebné (čierne), alebo dvojodtieňové (čierno-sivobéžové alebo tmavosivo-svetlosivé) látkové, prípadné kožené poťahy. Aj vďaka rozsiahlejšej aplikácii zvukovoizolačných materiálov je prostredie interiéru kultivovanejšie. Sedadlá majú tuhšie rámy, vďaka čomu sa po sedadlách menej šíria vibrácie. Navyše sa tým zväčšila mechanická odolnosť sedadiel, pričom každé sedadlo má o 2,6 kg menšiu hmotnosť.
Mäkšia pena v opierkach hlavy, hornej časti operadla a čalúnení pod stehnami umožňuje cestujúcim pohodlnejšie sa usadiť. Výraznejšie tvarované bočné oporné vankúše na predných sedadlách sú vyplnené tuhšou penou, poskytuj- úcou lepšiu oporu. Cestujúci na komfortných zadných sedadlách majú k dispozícii vlastné vyhrievanie. Objem batožinového priestoru narástol z 505 na 510 litrov (VDA), pričom k väčšej praktickosti prispieva aj úložný priestor pod podlahou a širší nakladací otvor.
Karoséria je oproti predošlej generácii pevnejšia vďaka väčšej miere využitia ocele s veľ- kou pevnosťou (UHTS). Štandardným prvkom výbavy je systém riadenia stability vozidla (Kia VSM), ktorý zabezpečuje stabilitu počas brzdenia a zatáčania tým, že v prípade zistenia straty priľnavosti kolies zasahuje do činnosti elektronického stabilizačného systému (ESC) a elektrického posilňovača riadenia. Voliteľná výbava úplne novej Kia Optima bude v závislosti od krajiny predaja obsahovať širokú ponuku aktívnych systémov na predchádzanie nehodám. Napríklad aj systém autonómneho núdzového brzdenia (AEB), ktorý pomocou radaru s dlhým dosahom zisťuje potenciálne nebezpečenstvo zrážky s iným vozidlom alebo chodcom a pomáha zastaviť vozidlo s cieľom zabrániť zrážke. Krátkodosahový „mestský“ radar tohto systému pomáha vodičovi predchá- dzať čelným zrážkam, alebo aspoň zmierňovať ich následky pri rýchlostiach do 50 km/h, kým radar s väčším dosahom umožňuje reagovať na prekážky pri rýchlosti od 30 do 80 km/h. Úlohou funkcie detekcie chodcov, ktorá je súčas- ťou systému AEB, je identi. kovať chodcov pri jazde rýchlosťou do 60 km/h a zmenšovať riziko zrážky.
Konštruktéri posunuli body upevnenia prednej aj zadnej nápravy viac do rohov vozidla. Predná náprava je teraz pre zlepšenie priečnej tuhosti upevnená pomocou štyroch silentblokov namiesto dvoch a zoznam zmien na prednej náprave uzatvárajú robustnejšie ložiská kolies. Výsledkom sú presnejšie reakcie na pohyby volantu, lepšia trakčná schopnosť v zákrutách a skrátenie času potrebného na ustálenie podvozka po prejazde cez väčšiu nerovnosť na ceste. Zadná náprava má dve zväčšené spodné ramená, pripevnené hrubšími, lepšie absorbujúcimi silentblokmi; Kia Optima predošlej generácie mala nápravu k podvozku pripevnenú len jedným ramenom na každej strane. Zákazníci si môžu za prí- platok objednať elektronicky riadený systém pruženia (ECS), systém bude k dispozícii pre vozidlá s 1,7-litrovým vznetovým motorom CRDi (104 kW).
Nová Optima bude mať po uvedení do predaja v Európe v ponuke okrem spomínaného motora 1.7 CRDi aj zážihový neprepĺňaný 2-litrový motor s vý- konom 120 kW. Spoločnosť Kia Motors v súčasnosti pracuje na vývoji niekoľkých typov motorov, ktorý v roku 2016 vyústi do uvedenia verzie Kia Optima s pohonom typu plug-in hybrid, ako aj prvého zvlášť výkonného sedanu od spoločnosti Kia Motors Europe.