LIETANIE a AUTOMOBILY

Bratislava je pravdepodobne jediné hlavné mesto krajiny na celom svete, ktoré nemá vlastné športové letisko a na Slovensku nie je ani časopis zameraný na dianie okolo lietania.

Piloti a motoristi však vždy mali a majú k sebe veľmi priateľský vzťah. Veď práve motor (aj MOT´or) je zdroj pohonu alebo priestoru pre publikovanie informácií o živote letcov aj motoristov.

Svet lietadiel a letecký život zaznamenal v poslednom období (po roku 2000) pozoruhodný vývoj najmä v oblasti malých športových lietadiel (niekedy dosť nepresne zovšeobecňované  ako „ultralajty“). Existuje tu zaujímavá komunita pilotov, ktorí si amatérsky vedia postaviť vlastné lietadlo do vzletovej hmotnosti 600 kg, alebo tí, ktorí vo veku okolo 60-tich rokov vrazia celoživotné úspory do kúpy niektorého profesionálne vyrábaného lietadla.

Len na Slovensku sú štyria výrobcovia, takže je s čoho vyberať.

Ciest nepribúda, ale vo vzduchu aj na letiskách je ešte miesta dosť. Preto ak hľadá miesto na svoje stretnutie väčšia skupina majiteľov automobilových veteránov, nezriedka sa obracia na majiteľov letísk.

 

Na Slovensku je 41 letísk, a jedno veľmi priateľské letisko, v Šuranoch (LZSY), sa v poslednom období stáva vyhľadávanou destináciou čoraz väčšieho počtu pilotov, ktorí si radi zalietajú nad šírou rovinou južného Slovenska, ale aj automobilových alebo motocyklových veteránov a veteránistov.

 

Naša najväčšia slovenská dedina, Bratislava, má dnes na svojom území takéto ruiny na bývalom športovom letisku Vajnory po jeho predaji súkromníkom.

Aeroklub tu prestal fungovať a skupina pilotov okolo Mariána BARUSA – staviteľa celkom 18-tich lietadiel v Šuranoch našla svoj azyl, kde v tomto čase sídlia a lietajú tri lietadla – PIPER J3, DYNAMIC BM 17 a ASSO V BS – ktoré postavil.

 

Tento konštruktér je aj autorom koncepcie projektu, dizajnu a výrobcom negatívnych foriem prototypu lietadla IMPULZ, vyrobeného v AEROSPOOL Prievidza, z ktorého sa konštrukčnými zmenami „zázračne“ za jeden rok stalo jedno z najúspešnejších lietadiel premenovaním na DYNAMIC, ako keby to bolo úplne iné lietadlo.

 

Na ďalších obrázkoch je možno vidieť zhodný tvar prototypu lietadla IMPULZ z roku 1999 a sériového výrobku z roku 2015

Letisko Šurany patrí k najmladším na Slovensku, má len niečo viac ako 10 rokov, a je v centre oblasti rovinatej časti južného Slovenska

Tento priestor bez akýchkoľvek kopcov sa dá na severe vymedziť spojnicou miest TRNAVA – NITRA – LEVICE, na západe čiarou TRNAVA – ŠAMORÍN, na východe riekou HRON a na juhu riekou DUNAJ. Nachádza sa v ňom celkom 11 letísk – LZSY, LZTR, LZKS, LZSLAD, LZDUNA, LZTRNA, LZNI, LZTEKO, LZZELI, LZKMOS, LZNZ,

Starší piloti si určite spomenú na výraz JUŽNÁ KALIFORNIA, ktorý dali  tomuto priestoru okolo roku 1980, najmä pre vynikajúce meteorologické podmienky pre prelety a vhodné núdzové plochy pre pristávanie vetroňov, ale aj pre dosť náročnú navigáciu bez výrazných orientačných bodov v teréne – lebo GPS-ky ešte neboli. Nezriedka až rieka Dunaj zabránila pilotom/kam, narušiť vtedy posvätnú hranicu našich južných susedov.

Naposledy (v sobotu 8. júla .2017) na letisku Šurany (LZSY) vzbudila veľkú pozornosť početná skupina návštevníkov, ktorí na siedmich perfektne udržiavaných škodovkách (ŠKODA 1000 MB) požiadala Mariana BARUSA, o spoločnú fotografiu s jeho lietadlom PIPER J 3 CUB.

O tom, ako to v tej chvíli vyzeralo na letisku v Šuranoch, viac povedia obrázky, ako akékoľvek dlhé reči.

Sedem automobilov Škoda 100 MB pod krídlami historického lietadla PIPER J3 CUB

 

Dvojdverová ŠKODA 1000 MB
Rok výroby 1965

Takmer 100% symetrický prívesný vozík je dizajnérsky zhodný s automobilom Š-1000 MB

Do najmenších detailov zrenovované škodovky sú prejavom úcty k technickým výrobkom z obdobia  spoločnej histórie života v bývalom Československu. Motoristi, vitajte medzi letcami.

 

text a foto: Fero ŠTEFÁNIK

Prejsť na začiatok