Predstavujeme Mercedes-Benz IAA Auto transformer
Koncept IAA značky Mercedes-Benz (Intelligent Aerodynamic Automobile – inteligentný aerodynamický automobil) predstavuje dve autá v jednom: svetového rekordéra v aerodynamike s hodnotou súčiniteľa odporu vzduchu 0,19, a štvordverové kupé s pôsobivým dizajnom. Štúdia, ktorá mala na autosalóne vo Frankfurte svoju svetovú premiéru, sa od rýchlosti 80 km/h automaticky prepne z dizajnového režimu do aerodynamického režimu a početnými aktívnymi aerodynamickými opatreniami zmení svoju podobu. V interiéri nadväzuje koncept IAA na dizajnovú líniu triedy S a kupé triedy S, ponúka nové dotykové funkcie a poskytuje zároveň výhľad na interiér pracovného sedanu blízkej budúcnosti.
Stlačením tlačidla alebo automaticky od rýchlosti 80 km/h vykoná Mercedes-Benz koncept IAA transformáciu: zo štvordverového kupé sa stane aerodynamický svetový rekordér: na zadnej časti sa vysunie osem segmentov, ktoré ju predĺžia až o 390 milimetrov; klapky v prednom nárazníku sa vysunú o 25 mm smerom von a o 20 mm smerom dozadu a zlepšia obtekanie prednej časti a predných podbehov kolies; aktívne diskové kolesá zmenia svoj bočný profil (odstup medzi vonkajšou hranou náboja a lemom ráfika sa zmenší z 55 mm na nulu); a lamela v prednom nárazníku sa posunie o 60 mm smerom dozadu a zlepší obtekanie spodku vozidla.
Koncept IAA signalizuje aj technologicky zásadné zmeny v automobilovom odvetví. Motorom tejto premeny je najmä digitalizácia – v hospodárskom kontexte často nahradzovaná kľúčovým pojmom Priemysel 4.0. Pre Mercedes-Benz je súvislý reťazec digitálnych procesov od výskumu a vývoja cez výrobu až po odbyt, logistiku a oblasť poskytovania služieb dnes už viac ako iba hudba budúcnosti.
Dizajn a aerodynamické tvary konceptu IAA by bez dôsledného digitálneho spojenia rozličných odborných oblastí do siete neboli možné. Na zvládnutie komplexného geometrického dizajnu využili dizajnéri najnovšie algoritmické vývojové metódy. Individuálne upravený softvér umožňuje dynamický návrh v trojdimenzionálnom priestore. Toto dynamické modelovanie umožňuje simultánne zobrazovanie a návrh rozličných stavov. Takto vzniknuté zložité geometrické tvary sa pomocou inovatívnych výrobných technológií (rapid prototyping) dostali do reality. Špecialisti na aerodynamiku počas približne jedného milióna hodín strojového času simulovali priebeh prúdenia a pritom prepočítali približne 300 variantov. Táto náročnosť zodpovedá približne náročnosti vývoja sériovo vyrábaného typu.
Štúdia disponuje technológiou Car to X, pomocou ktorej dokáže komunikovať s inými vozidlami alebo zdrojmi informácií. Je to významný krok smerom k predchádzaniu nehôd, pretože takto možno zistiť aj prekážky alebo udalosti, ktoré sú pre samotné vozidlo ešte neviditeľné. Tým a rovnako aj svojím interiérom a koncepciou obsluhy poskytuje koncept IAA zároveň aj výhľad na pracovný sedan blízkej budúcnosti.
Interiér konceptu IAA spája štýlový športový charakter s moderným luxusom. Výber farieb a materiálov je hrou otvorených kontrastov antracitovej a bielej farby, ako aj hliníka a krištáľového skla. Dvojramenný volant je progresívnym zdokonalením filozofie volantov vozidiel značky Mercedes Benz. Stavia na dotykovú obsluhu a ponúka dokonale ergonomicky mnoho funkcií na najmenšej ploche: pomocou tlačidiel OFN (Optical Finger Navigation – optické snímanie pohybu prstov), ktoré sú podobne ako dotykové pole v stredovej konzole zapustené do ovládacích polí, sa možno posúvať v ponukách združeného prístroja. Ľavým tlačidlom OFN sa ovláda ľavý displej, pravým tlačidlom pravý. Filozofia obsluhy „ruky na volante, oči na ceste“, ktorou sa Mercedes-Benz riadi už mnoho rokov, je tak jednoducho a dôsledne dodržiavaná.
Koncept IAA je dlhý 5040 milimetrov (resp. 5430 mm v aerodynamickom režime), 1995 mm široký a 1305 mm vysoký. Rázvor náprav je dlhý 2975 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu je 1710 resp. 1770 mm. Koncepčné vozidlo je vybavené pohonom PLUG-IN-HYBRID s celkovým výkonom 205 kW. Dosahuje maximálnu rýchlosť 250 km/h (elektronicky obmedzenú). Emisie CO2 a elektrický dojazd závisia od toho, v ktorom režime je vozidlo testované: v aerodynamickom režime prejde koncept IAA čisto elektricky 66 kilometrov a vypustí 28 g CO2/km. V dizajnovom režime má dojazd 62 km a emisie 31 g CO2/km. Keďže v aktuálnom novom európskom jazdnom cykle (NEFZ) podiely jazdy v meste predstavujú dve tretiny, počas tohto testu nevyniknú výhody aerodynamického režimu tak ako v reálnom jazdnom režime. V ňom je však zmenšenie spotreby o to väčšie.
-mz-