Desiata generácia sedanu Mercedes-Benz E
Desiata generácia sedanu Mercedes-Benz E sa vyznačuje čistým dizajnom a exkluzívnym interiérom. Štuttgartská automobilka v nej premiérovo aplikovala viacero významných technických inovácií. Umožňujú komfortnú, bezpečnú jazdu na doposiaľ nedosiahnutej úrovni. Systémy infotainmentu a ovládacie systémy ponúkajú úplne nový zážitok.
Novinka v porovnaní s predchádzajúcou generáciou má rázvor náprav dlhší o 65 milimetrov (2939/2874 mm) a je dlhšia o 43 milimetrov (4923/4880 mm). Na ambície postavenia sedanu biznis triedy výrazne poukazuje jeho predná časť. Líši sa v závislosti od línie dizajnu a výbavy. Základná verzia zahŕňa klasický chladič Mercedes s hviezdou na kapote, rovnako ako aj línia EXCLUSIVE – aj keď tá má náročnejší dizajn. Línie AVANTGARDE a AMG Line možno poznať podľa športového chladiča s veľkou hviezdou Mercedes v strede. Karosériou lemované jednodielne zadné svietidlá v dizajne dvoch pruhov charakterizujú triedu E ako nového člena rodiny sedanov značky Mercedes-Benz. Zadné svietidlá vytvárajú na želanie špeciálny svetelný efekt, ktorý pripomína hviezdny prach, Mliečnu dráhu alebo žiaru z prúdového motora. Tento „efekt hviezdneho prachu“ vzniká vďaka inovatívnej technológii svietidla so špeciálne navrhnutou štruktúrou povrchu pre zadné svetlo a prvý raz ho možno vidieť na novej triede E.
Pri začiatku predaja bude v ponuke jeden zážihový a jeden vznetový motor, postupne bude ponuka bohatšia, pribudne aj plug-in-hybridný pohon. Novým štvorvalcovým vznetovým motorom signalizuje Mercedes-Benz štart novej rodiny motorov a odhaľuje nové dimenzie hospodárnosti. Motor je kratší a kompaktnejší ako jeho predchodca, vďaka zmenšenému odstupu valcov – 90 mm namiesto pôvodných 94 mm. Napriek menšiemu zdvihovému objemu v porovnaní s predchodcom na takmer dva litre vyvinie nový vznetový motor výkon 143 kW a v modeli E 220 d má priemernú kombinovanú spotrebu podľa NEFZ 3,9 litra na 100 kilometrov. To zodpovedá emisii CO2 102 gramov na kilometer – hodnote, ktorú doposiaľ dosahuje iba niekoľko podstatne menších vozidiel.
Štvorvalec sa okrem toho vyznačuje tichým chodom. Ako základný motor sa dodáva s jednostupňovým prepĺňaním a variabilnou geometriou lopatiek regulačného kolesa usmerňujúceho prúd spalín k turbíne. Hlava valca a kľuková skriňa motora sú vyrobené z hliníka. Značkou Mercedes-Benz vyvinutá úprava stien valcov NANOSLIDE® účinne zmenšuje trenie medzi valcom a oceľovým piestom.
Technickou lahôdkou v konštrukcii novej generácie triedy E je aj citlivý a rýchlo reagujúci systém viackomorového vzduchového pruženia – vzduchovej kontroly pohybu karosérie umožňuje aj reguláciu výšky na celom podvozku na zachovanie jazdného komfortu aj na vozidle zaťaženom nákladom. Automaticky reguluje výšku v závislosti od rýchlosti a napríklad pri diaľničnej rýchlosti zmenší spotrebu paliva znížením podvozku. Tlačidlom ovládača regulácie výšky podvozku možno zväčšiť svetlú výšku na cestách so zlým povrchom alebo v miestach nájazdu.
Viackomorové vzduchové pruženie dopĺňa plynulé, elektronicky regulované nastaviteľné tlmenie. Na každom kolese plnoautomaticky individuálne prispôsobí tlmenie aktuálnej jazdnej situácii a stavu vozovky – napríklad pri vyhýbacích manévroch alebo na nekvalitnom podklade. Systém tak umožňuje odvaľovací a jazdný komfort a súčasne príkladnú dynamiku a stabilitu jazdy.
Pomocou prepínača DYNAMIC SELECT môže vodič nastaviť štyri odlišné charakteristiky pre systém AKTÍVNY SYSTÉM VZDUCHOVÉHO PRUŽENIA (AIR BODY CONTROL): „Komfort“, „ECO“, „Sport“ a „Sport +“. Voľbou Individual môže vodič nakonfigurovať svoje vozidlo podľa vlastných predstáv.
Novými asistenčnými a bezpečnostnými systémami posúva Mercedes Benz bezpečnosť, komfort a odbremenenie vodiča do nových dimenzií.
Sériovo má trieda E aktívny asistenčný systém brzdenia. Dokáže upozorniť vodiča na situácie, v ktorých hrozí náraz, optimálne mu pomôcť pri núdzovom brzdení a, ak je to potrebné, aj automaticky zabrzdiť. Okrem pomalšie jazdiacich, zastavujúcich alebo stojacich vozidiel rozpozná napríklad aj priečne prechádzajúcich chodcov, ktorí sa nachádzajú v nebezpečnej oblasti pred vozidlom.
Sériové sú aj systémy sledovania pozornosti ATTENTION ASSIST s nastaviteľnou citlivosťou, ktorý dokáže upozorniť na nepozornosť a únavu, ako aj asistencia jazdy pri bočnom vetre. Pomáha vodičovi tým, že dokáže výrazne oslabiť bočný posun vozidla v jazdnom pruhu, spôsobený silným bočným vetrom.
Medzi čerešničky na torte balíka asistenčných systémov pre vodiča na želanie, ktorý robí z triedy E najinteligentnejší sedan svojej triedy, patria okrem iných:
• JAZDNÝ PILOT: s týmto systémom spravila značka Mercedes-Benz ďalší krok na ceste k autonómnemu jazdeniu. Ako pilot udržiavania odstupu DISTRONIC na diaľniciach a cestách nižšej triedy dokáže nielen automaticky udržiavať správny odstup od vozidiel idúcich vpredu, ale prvý raz jazdiť za nimi aj v rozsahu rýchlostí do 210 km/h. To odľahčuje vodiča, pretože počas normálnej jazdnej prevádzky nemusí zasahovať brzdením alebo pridávaním plynu, a riadiaci pilot mu výrazne pomôže – dokonca aj v miernych zákrutách. Rovnako jedinečné: do rýchlosti 130 km/h systém zohľadnením okolitých vozidiel na spôsob jazdy v zástupe a zohľadnením rovnobežných štruktúr dokáže naďalej aktívne zasahovať aj v prípade nejednoznačného vodorovného značenia, napríklad na staveniskách, alebo aj tam, kde vodorovné značenie dokonca úplne chýba. Systém tak účinne odľahčuje a podporuje vodiča najmä pri jazde v kolóne a zápche. Aj rozšírená funkcia opätovného rozbehu, ktorá na diaľniciach a cestách podobných diaľnici umožňuje automatický štart vozidla v priebehu až 30 sekúnd po zastavení pilotom udržiavania odstupu DISTRONIC, významne prispieva k odľahčeniu vodiča v takýchto situáciách. Ďalšia novinka na predchádzanie stresu: v kombinácii so systémom COMAND Online dokáže zapínateľná čiastková funkcia pilot sledovania obmedzenia rýchlosti samočinne naregulovať obmedzenia rýchlosti zistené pomocou kamery alebo cez navigačný systém, napríklad 50 km/h v obci alebo 90 km/h na ceste nižšej triedy.
Medzi inovácie systému JAZDNÝ PILOT patrí okrem toho prvý raz aktívny asistenčný systém zmeny jazdného pruhu. Na báze radaru a kamery podporuje vodiča pri zmene jazdného pruhu na viacpruhových cestách a dokáže presmerovať sedan do vedľajšieho jazdného pruhu podľa požiadavky vodiča – napríklad s cieľom predchádzania. Ak vodič aktivuje smerovku na aspoň dve sekundy, systém zmeny jazdného pruhu aktívne pomôže vodičovi pri prechode do vedľajšieho jazdného pruhu, ak bol vyhodnotený ako voľný.
• Aktívny asistenčný systém brzdenia s funkciou podpory prejazdu križovatkou: tento systém má v porovnaní so sériovým vyhotovením rozšírené hraničné rýchlosti týkajúce sa vozidiel a chodcov. Okrem toho dokáže rozpoznať priečnu dopravu v situáciách križovania a v prípade chýbajúcej reakcie vodiča samočinne zabrzdiť a prvý raz aj rozpoznať nebezpečné situácie na konci dopravnej zápchy bez možnosti vyhnutia sa a v takýchto situáciách výrazne skôr samočinne zabrzdiť. Takto možno úplne predísť nehodám pri rýchlosti až do 100 km/h, respektíve pri väčšej rýchlosti výrazne zoslabiť závažnosť nehody.
- Asistenčný systém riadenia pri vyhýbaní: účelný doplnok funkcie rozpoznávania chodcov aktívneho asistenčného systému brzdenia ponúka rovnako nový asistenčný systém riadenia pri vyhýbaní. Ak vodič v nebezpečnej situácii vedome alebo inštinktívne iniciuje vyhýbací manéver, funkcia dokáže vodičovi pomôcť tým, že do riadenia zaradí ďalšie presne vypočítané krútiace momenty otáčania volantu. Tie pomôžu vodičovi kontrolovane sa vyhnúť chodcovi a následne uľahčia vyrovnanie vozidla, aby mohlo bezpečne prejsť okolo neho.
- Zdokonalené asistenčné systémy: medzi inteligentné asistenčné systémy v novom balíku asistenčných jazdných systémov patria aj už osvedčené, vo svojom spôsobe fungovania a v senzorike zdokonalené systémy. Aktívny asistenčný systém udržiavania v jazdnom pruhu dokáže pomôcť zabrániť neúmyselnému opusteniu pruhu jednostrannými brzdnými zákrokmi s cieľom vrátiť vozidlo späť do pruhu, a to aj v prípade prerušovaných čiar a nebezpečenstva zrážky vyvolaného napríklad premávkou v protismere alebo rýchlo obiehajúcimi vozidlami. Aktívny asistenčný systém sledovania mŕtveho uhla dokáže teraz upozorniť vodiča na nárazy hroziace zboku aj v typickej mestskej premávke pri malej rýchlosti, a pri rýchlosti nad 30 km/h rovnako ako doposiaľ v poslednom okamihu aktívne zasiahnuť s cieľom vrátiť vozidlo späť do jazdného pruhu. Systém PRE-SAFE® PLUS dokáže chrániť pred nárazmi vozidlami idúcimi vzadu a ich dopadmi na cestujúcich.
Paletu noviniek v novej triede E dopĺňajú nasledujúce systémy:
• Parkovací pilot ovládaný na diaľku: Tento systém ako prvý umožňuje zaparkovať a vyparkovať vozidlo zvonka pomocou aplikácie v smartfóne v garážach a parkovacích miestach a umožňuje tak pohodlné vystupovanie a nastupovanie aj na veľmi úzkych parkovacích miestach.
- Komunikácia Car-to-X: v roku 2013 rozbehol Mercedes-Benz ako prvý výrobca sériovú výrobu technológie Car-to-Car na zosieťovanie vozidiel formou dodatočne namontovaného zariadenia. Teraz nasleduje ďalší krok, sériová výroba prvého plnointegrovaného riešenia Car-to-X na svete. Výmena informácií na báze rádiovej komunikácie s inými vozidlami, napríklad s vozidlami idúcimi vpredu, môže umožniť s veľkým predstihom „vidieť za roh alebo cez prekážky“. Takto môže byť vodič upozornený na hroziace nebezpečenstvá skôr ako doposiaľ, napríklad na vozidlo Žltého anjela odstavené na kraji cesty, ale aj na silný dážď alebo klzkú vozovku. Nová trieda E pritom slúži súčasne ako prijímač a vysielač, keďže výstražné hlásenia sa posielajú do výstupného rozhrania automaticky vyhodnotením stavov vozidla alebo manuálnym zásahom zo strany vodiča.
- Bočný impulz PRE-SAFE®: tento systém je súčasťou balíka asistenčných jazdných systémov PLUS. V prípade zisteného a bezprostredne očakávaného nárazu zboku preventívne posunie vodiča alebo spolujazdca bočne ďalej od nebezpečnej oblasti. Systém vtedy v priebehu zlomku sekundy nafúkne na strane nárazu vzduchovú komoru, ktorá sa nachádza v bočniciach operadla predného sedadla. Tým sa zväčší odstup od dverí a súčasne sa zoslabia sily pôsobiace na cestujúcich.
- Zvuk PRE-SAFE®: systém sa zakladá na ľudskom reflexe vo vnútornom uchu, takzvanom strmienkovom reflexe. V prípade rozpoznaného nebezpečenstva zrážky prehrá zvuk PRE-SAFE® cez ozvučovací systém vo vozidle krátky šumový signál. Ten dokáže spustiť prirodzený reflex a pripraviť tak sluch cestujúcich na hluk očakávaného nárazu.
- Reflektory MULTIBEAM LED s veľkým rozlíšením, obsahujúce 84 individuálne ovládaných vysokovýkonných LED v každom reflektore, automaticky a s doposiaľ nedosiahnutým, presne riadeným rozptylom svetla mimoriadne jasne osvetľujú vozovku, bez oslňovania ostatných účastníkov cestnej premávky. Pretože takýto raster dovoľuje samostatne riadiť rozptyl svetla pravého a ľavého reflektora a s veľkou dynamikou ho prispôsobovať dopravnému dianiu. Všetky funkcie systému Intelligent Light System v režime tlmeného a diaľkového svetla možno naviac prvýkrát realizovať digitálne a bez mechanických akčných členov, a ako svetová novinka je aj dynamické osvetlenie zákrut prvýkrát realizované čisto elektronicky.
- Digitálny kľúč od vozidla: Tento systém využíva techniku krátkodosahovej komunikácie NFC a umožňuje využiť vlastný smartfón ako kľúč od vozidla.
Multifunkčná telefónia – optimálne pripojená, bez akýchkoľvek káblov
V triede E vybavenej systémom COMAND Online debutuje úplne nová generácia infotainmentu. Okrem dvojitého displeja, dotykových ovládačov na volante a nového, inteligentného dizajnu grafiky obsahuje aj multifunkčnú telefóniu. Umožňuje nabíjať mobilné telefóny a spojiť ich s vonkajšou anténou vozidla – bez akýchkoľvek káblov alebo kolísok. Bezdrôtový indukčný systém nabíjania funguje so všetkými mobilnými koncovými zariadeniami, ktoré podporujú štandard Qi alebo ich možno týmto systémom dodatočne vystrojiť. Nabíjacia plocha je integrovaná do otvoreného odkladacieho priečinka vpredu v stredovej konzole a zmestia sa na ňu mobilné telefóny s uhlopriečkou displeja 15,2 cm (6 palcov). Dotknutím sa loga „NFC“ systém cez krátkodosahovú komunikáciu (NFC) spojí mobilný telefón s centrálnou jednotkou a s vonkajšími anténami. Telefonáty sú potom automaticky vedené cez zariadenie na hlasitý hovor s rozhraním Bluetooth®.
Trojdimenzionálny zvukový pôžitok
V novej triede E prináša sériovo mimoriadny zvukový zážitok systém Frontbass značky Mercedes-Benz. Tento systém využíva objem priečneho a pozdĺžneho nosníka holej karosérie ako rezonančný objem pre hĺbkotónové reproduktory. Ak je na palube aj na želanie dostupný ozvučovací systém Burmester® High-End s priestorovým zvukom s 23 reproduktormi, cestujúci si vychutnajú zvukový pôžitok pripomínajúci akustiku koncertnej siene, keďže systém prostredníctvom strešných reproduktorov pridáva do reprodukcie tretí rozmer.
Stabilná holá karoséria – odľahčená
Základ vynikajúcich jazdných vlastností pri súčasne najlepšom hlukovom a kmitovom komforte, ako aj odolnosti voči nárazu tvorí karoséria s veľkou tuhosťou . Aby bolo možno dosiahnuť tieto vlastnosti, inžinieri sa rozhodli pre holú karosériu, ktorá sa voči svojmu predchodcovi vyznačuje výrazne väčším podielom konštrukčných dielcov z hliníka a ultrapevnej ocele. Predné blatníky, kapota motora, veko batožinového priestoru, ako aj veľké časti prednej a zadnej časti karosérie pozostávajú z hliníkového plechu alebo hliníkových odliatkov. Odľahčená konštrukcia znižuje spotrebu a umožňuje citeľne športovo agilné jazdné vlastnosti sedanu.
Proti vetru
K hospodárnosti novej triedy E prispeli významnou mierou hodnoty jej aerodynamiky s rekordne malým súčiniteľom odporu vzduchu 0,23. Inžinieri aerodynamiky sa však museli popasovať s mnohými detailmi a nájsť nové riešenia. Prvý raz je napríklad pre väčšinu motorizácií v línii EXCLUSIVE a v základnom modeli dostupný žalúziový systém AIRPANEL Advanced, ktorý otvára masku chladiča v závislosti od potreby chladiaceho výkonu pomocou nastaviteľných lamiel a pomocou druhej žalúzie v otvore na prívod vzduchu pod evidenčným číslom vozidla ešte viac zlepšuje celkový výkon systému. Precízne vypracovaná aerodynamika minimalizuje aj hluk vetra počas jazdy, vďaka čomu je nová trieda E tichšia ako nejeden automobil najvyššej triedy.
-mz-