Ford Mondeo prináša doteraz najširšiu ponuku motorizácií, v ponuke je aj ako hybridné elektrické vozidlo

FordEcoDrive2014_Mondeo-Hybrid_05_resizeNový Ford Mondeo prichádza s najširšou a technologicky najvyspelejšou ponukou pohonných jednotiek za 21 rokov existencie tohto typu. Zákazníci si môžu vybrať z bohatej ponuky kultivovaných motorov s malými emisiami CO2 a veľkým výkonom.

Za inovácie možno označiť prvé Mondeo vo verzii benzínovo-elektrického hybridu a viacnásobne ocenený 1,0-litrový motor EcoBoost, prvý 1,0-litrový zážihový motor v tejto kategórii, ako aj zlepšené 2,0-litrové vznetové motory TDCi s malými emisiami CO2 a NOX.

Nové Mondeo je v ponuke aj s novým 1,5-litrovým zážihovým motorom EcoBoost a s 1,5-litrovým vznetovým motorom TDCi. Zákazníci sa môžu rozhodnúť aj pre mimoriadne výkonný 2,0-litrový vznetový motor TDCi s dvojitým sekvenčným prepĺňaním turbodúchadlom, ktorý dodáva výkon 154 kW a krútiaci moment 450 Nm.

Prvé Mondeo vo verzii hybridného elektrického vozidla

FordEcoDrive2014_Mondeo-Hybrid_06_resizeNové Mondeo Hybrid je prvým hybridným elektromobilom, ktorý spoločnosť Ford kedy vyrobila v Európe. Hybridný model sa vyrába ako štvordverová verzia v najmodernejšom závode v španielskej Valencii spolu so zážihovými a vznetovými modelmi.

Mondeo Hybrid prináša do portfólia európskych modelov Mondeo ďalší rozmer, pričom nadväzuje na svoj úspech v USA, kde sa predáva pod názvom Ford Fusion Hybrid. Spoločnosť Ford je v súčasnosti druhým najväčším výrobcom hybridných vozidiel v USA.

Podobne ako Fusion Hybrid aj Mondeo Hybrid využíva benzínovo-elektrický hybridný systém Ford tretej generácie. Táto pohonná jednotka kombinuje v mnohých jazdných situáciách úspornosť a kultivovanosť elektromotora pri súčasnom zachovaní dojazdu a slobody pohybu, ktoré ponúka tradičný spaľovací motor.

Súčasťou hybridného systému sú dva elektromotory – jeden poháňa kolesá v spolupráci so zážihovým motorom a druhý využitím rekuperácie nabíja lítiovo-iónový akumulátor s kapacitou 1,4 kWh, ktorý je umiestnený za zadnými sedadlami. Vysokonapäťový elektrický systém použitý v modeli Mondeo Hybrid je skonštruovaný tak, aby mal rovnakú životnosť ako tradičné spaľovacie motory a prevodovky Ford.

Mondeo Hybrid dokáže v elektrickom režime vyvinúť rýchlosť až 135 km/h. Špeciálne vyvinutý 2,0-litrový zážihový motor pracujúci v Atkinsonovom cykle tvorí spolu s elektrickou pohonnou jednotkou systém s celkovým výkonom 138 kW, spotrebou paliva 4,2 l/100 km a emisiami CO2 na úrovni 99 g/km.

FordEcoDrive2014_Mondeo-Hybrid_03_resizeVodiči môžu využívať aj rozhranie Smartgauge, pomocou ktorého môžu sledovať, riadiť a zmenšovať svoju spotrebu paliva a energie. Súčasťou je aj funkcia „Brake Coach“, ktorá podporuje postupné brzdenie s cieľom vrátiť do akumulátora viac energie.

„Benzínovo-elektrický hybridný pohon v Mondeu neznamená, že vodič musí riadiť vozidlo iným spôsobom než s tradičným zážihovým alebo vznetovým motorom. Štartujú sa rovnakým spôsobom. Palivo sa dopĺňa rovnakým spôsobom. Jazdí sa s nimi rovnakým spôsobom,“ povedal Thomas Zenner, inšpektor oddelenia elektrických systémov v spoločnosti Ford of Europe. „Zákazník sa možno bude chcieť naučiť jedinú vec – ako upraviť svoje návyky s cieľom minimalizovať spotrebu paliva. Preto sme pripravili rozhranie Smartgauge, ktoré obsahuje vhodné nástroje.“

Elektrický posilňovač riadenia spolu s prevodovkou s plynule meniteľným prevodom a riadiacim softvérom z dielne spoločnosti Ford ešte viac znižujú spotrebu paliva. Mondeo Hybrid pracuje bez prídavných pohonov v motore, takže motor kladie oveľa nižší odpor. Klimatizácia, chladiaci systém motora aj podtlakový systém sú poháňané elektricky. A nový systém rekuperácie tepla z výfukových plynov zasa zabezpečuje rýchlejšie zohriatie kabíny.

Ocenená technológia EcoBoost

Úplne nové Mondeo sa taktiež stalo prvým vozidlom vo svojej kategórii, vybavené 1,0-litrovým zážihovým motorom. V roku 2014 získal 1,0-litrový motor EcoBoost ocenenie Medzinárodný motor roka už tretíkrát po sebe, čo sa doposiaľ žiadnemu inému motoru nepodarilo.

FordEcoDrive2014_Mondeo-Hybrid_04_resize1,0-litrový motor EcoBoost obsahuje kľúčové technológie EcoBoost vrátane vysokotlakového priameho vstrekovania paliva a dvojitého nezávislého variabilného časovania ventilov (Ti-VCT), vďaka čomu má výkon väčšieho motora. Turbodúchadlo s malou zotrvačnosťou sa otáča až 248 000 otáčkami za minútu, čo je viac ako 4000-krát za sekundu a takmer dvojnásobne viac ako sú maximálne otáčky turbodúchadiel používaných v pretekárskych monopostoch F1 2014.

Účinnosť systému zväčšuje rozdelený chladiaci systém, ktorý obsahuje samostatné okruhy pre hliníkovú hlavu valcov a oceľový blok motora. Okrem toho sú vnútorné dielce motora potiahnuté vrstvou pre malé trenie, rozvodový remeň je uložený v oleji a olejové čerpadlo s premenlivým zdvihovým objemom je riadené elektronickou jednotkou (ECU), ktorá prispôsobuje množstvo oleja aktuálnym potrebám a optimalizuje tlak oleja.

1,0-litrový motor EcoBoost je skonštruovaný z rovnakých dielcov ako motor pre typy Ford Fiesta, Focus, B-MAX, EcoSport, C‑MAX a Grand C-MAX, Tourneo Connect, Tourneo Courier, Transit Connect a Transit Courier. Konštruktéri však prepracovali kalibráciu palivového a zapaľovacieho systému a prevodové pomery, aby zabezpečili optimálny výkon pre Mondeo.

Valce s malým priemerom valcov a dlhým zdvihom piestov prispievajú k maximálnemu krútiacemu momentu 170 Nm, ktorý je k dispozícii už od 1300 otáčok za minútu. Aj vozidlo veľkosti Mondea má preto s takýmto motorom dostatočnú dynamiku. V kombinácii so šesťstupňovou ručne ovládanou prevodovkou dosahuje 1,0-litrový motor EcoBoost spotrebu paliva 5,1 l/100 km.

V novom Mondeu je aj nový 1,5-litrový zážihový motor EcoBoost buď so šesťstupňovou ručne ovládanou, alebo šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Motor je vybavený technológiou integrovaného zberného výfukového potrubia, ktorá sa po prvýkrát predstavila v 1,0-litrovom motore EcoBoost. Táto technológia zlepšuje účinnosť, pretože motor dosiahne optimálnu teplotu rýchlejšie. A keďže výfukové plyny musia prekonať kratšiu vzdialenosť medzi valcami a turbodúchadlom, krútiaci moment narastá rýchlejšie.

Vďaka novej konštrukcii hliníkového bloku motora a kvapalinou chladeného chladiča stlačeného vzduchu je prívod vzduchu do motora efektívnejší. Preto produkuje 1,5-litrový motor EcoBoost emisie CO2 na úrovni len 134 g/km – o 11 percent menej v porovnaní s predchádzajúcim zážihovým motorom EcoBoost s objemom 1,6 l. Spotreba paliva sa zmenšila na 5,8 l/100 km, pričom výkon zostal na úrovni 118 kW.

Mondeo je aj naďalej v ponuke s 2,0-litrovým zážihovým motorom EcoBoost s výkonom 150 alebo 176 kW a šesťstupňovou automatickou prevodovkou.

FordEcoDrive2014_Mondeo-Hybrid_02_resizeVznetové motory s väčším výkonom

Zákazníci si môžu zvoliť vznetový motor TDCi s objemom 2,0 l s technológiou turbodúchadla s variabilnými lopatkami upravujúcimi prúd spalín do turbínového kolesa, ktoré svojou reguláciou optimalizujú tlak pri rôznych otáčkach motora. Všetky motory TDCi s objemom 2,0 l majú upravený blok motora, novú konštrukciu hlavy valcov a vstrekovania paliva a systém dodatočnej úpravy výfukových plynov na zachytávanie častíc NOx pre ešte čistejšie emisie.

V motore sa nachádza aktívny termoregulačný systém Active Thermal Management System, ktorého cieľom je skrátiť čas zohrievania – špecifické komponenty sa chladia podľa potreby, čím sa rýchlejšie dosiahne maximálna účinnosť spaľovania. Ďalej možno spomenúť olejové čerpadlo s variabilným výkonom, ktoré zmenšuje parazitné straty zväčšením tlaku oleja podľa aktuálnych požiadaviek.

Obe verzie 2,0-litrového motora TDCi s výkonom 110 aj 132 kW môžu byť vybavené šesťstupňovou ručne ovládanou prevodovkou alebo šesťstupňovou automatickou prevodovkou PowerShift, pričom sú dostupné aj vo verzii ECOnetic s malou spotrebou paliva a emisiami CO2.

FordEcoDrive2014_Mondeo-Hybrid_01_resizeVznetové motory s výkonom 150 a 132 kW sú dostupné so systémom inteligentného pohonu všetkých kolies, ktorý zabezpečuje plynulý prechod medzi pohonom predných kolies a všetkých kolies a podľa potreby automaticky zlepšuje trakciu kolies a smerovú stabilitu vozidla. Systém priebežne každých 16 milisekúnd overuje úroveň priľnavosti kolies k povrchu vozovky a do 100 milisekúnd dokáže upraviť prenos hnacieho momentu na jednotlivé kolesá.

Mondeo je tiež k dispozícii s 1,5-litrovým vznetovým motorom TDCi v štandardnej verzii aj vo verzii ECOnetic.

Za príplatok je dostupný aj výkonný 2,0-litrový vznetový motor TDCi s dvojitým sekvenčným prepĺňaním turbodúchadlom s výkonom 154 kW a krútiacim momentom 450 Nm, ktorý je k dispozícii od 2000 ot./min. Tento motor má v porovnaní s doterajším 2,2-litrovým motorom TDCi s výkonom 147 kW výrazne menšie emisie CO2.

Elektronicky riadené dvojité sekvenčné prepĺňanie zabezpečuje rýchlejšiu odozvu motora. Konštruktéri použili na jednej strane malú turbínu s malou zotrvačnosťou, ktorá rýchlo reaguje na počiatočnú požiadavku na výkon. Väčšia turbína s veľkou zotrvačnosťou na druhej strane slúži na udržanie väčšieho plniaceho tlaku pre maximálny výkon.

„Nový výkonný vznetový motor TDCi pokračuje v trende zmenšovania objemu, ktorý sme spustili pomocou našej technológie EcoBoost určenej pre zážihové motory. Menšie motory majú menšiu spotrebu paliva aj emisie, no vďaka pokročilým technológiám dosahujú rovnaký výkon ako v minulosti,“ povedal Andrew Brumley, hlavný konštruktér programu motorov v spoločnosti Ford. „Vďaka dvojitému sekvenčnému prepĺňaniu poskytuje motor v celom spektre otáčok dostatok výkonu, ktorý zákazníci vyžadujú pri každodenných jazdách za každých podmienok. Oneskorenie spôsobené roztočením turbodúchadla, tzv. turbolag, je už len vzdialenou spomienkou.“

-fd-

thumbnail of Mondeo Hybrid

Prejsť na začiatok