Rýchle správy
Home » Aktuality » Maťo Homola na výbornom 5. mieste v celkovom hodnotení seriálu TCR International Series

Maťo Homola na výbornom 5. mieste v celkovom hodnotení seriálu TCR International Series

Jeden z najtalentovanejších a najúspešnejších slovenských automobilových pretekárov súčasnosti, dvojnásobný vicemajster Európy v pretekoch cestovných automobilov (FIA ETCC) Maťo Homola, začal v sezóne 2016 jazdiť na Seate León Cup Racer vo farbách maďarského tímu B3 Racing svetovú TCR International Series.

TCR (Touring Car Racer) International Series si vlani, za rok existencie, dokázal vybudovať dobrú  pozíciu medzi jazdcami, automobilkami  aj priaznivcami automobilových pretekov. Do prvého ročníka sa promotérovi TCR, Marcellovi Lottimu, podarilo získať výborných pretekárov ako Gianni Morbidelli (bývalý pretekár F1), Pepe Oriola či Stefano Comini, ktorý sa stal aj historicky prvým víťazom TCR International 2015.

Maťo Homola sa tak predstavil na významných celosvetových pretekoch so Seatom León Cup Racer v 12 štátoch v Európe aj v Ázii. Začiatkom apríla na okruhu v Bahrajne (ako sprievodné podujatie pred Veľkou cenou Bahrajnu Formuly 1) boli prvé preteky. Seriál   pokračoval v portugalskom Estorile, belgickom Spa-Francorchamps a talianskej Monze. Najbližšie k Slovensku bol rakúsky Salzburgring, nasledovali nemecký Oschersleben a na začiatku júla aj ruské Soči. Potom sa preteky presunuli na okruhy do Ázie, kde preteky TCR boli  sprievodnými podujatiami F1 v Singapure (Marina Bay) a Malajzii (Sepang). Sezóna skončila na okruhoch Buriram (Thajsko) a Guia v Macau. Maťo Homola začiatkom roka neskrýval nadšenie: „Už pred koncom sezóny sme rozmýšľali nad tým, čo ďalej. Na výber bolo superdrahé WTCC alebo progresívny seriál TCR s kvalitnou jazdeckou základňou. Voľba bola skoro jednoznačná. Som šťastný, že sa nám to podarilo Môj Seat León Cup Racer 2016 bude úplne nový model so sekvenčnou prevodovkou, novým bodykitom a väčšími brzdami. Chcem ukázať, čo viem a úspešne reprezentovať Slovensko. Hoci budem v tejto sérii nováčikom, chcem vyhrávať, skúseností na to mám už dosť.”

Výsledky Maťa Homolu v tohtoročnom seriáli pretekov TCR potvrdili, že napriek mladému veku je už excelentným automobilovým pretekárom. V konkurenciou nabitom seriáli obsadil piate miesto, najlepšie umiestnenie z jazdcov bez akejkoľvek podpory továrenského motoršportového oddelenia.

Prvé predsezónne testovanie, zoznámenie sa s ľuďmi  a organizáciou B3 Racing Teamu prebehlo na okruhu v španielskej Valencii.

Na prvých pretekoch sezóny v Bahrajne (spolu s F1) nenastúpil Maťo Homola v najlepšej kondícii. Trápili ho horúčky a so svojim tímom sa ešte len vzájomne hľadali, rovnako aj s nastavením auta. Napriek tomu zvádzal vynikajúce súboje s pretekárom Kajajom a dokázal pod dohľadom televíznych kamier vybojovať svoje prvé body v seriáli za 8.miesto.

Už na druhých pretekoch ukázal, že patrí do špičky štartového poľa tohto seriálu. Na okruhu v Portugalsku si vyjazdil fantastickú Pole position. Neskôr v pretekoch Mato nedokázal ubrániť prvé miesto a začal so zbieraním štvrtých miest, a čo je dôležitejšie, s pravidelným bodovým ziskom. Na tlačovej besede 23. novembra v Bratislave, kde hodnotil svoju prvú sezónu v TCR, povedal, že v prvých pretekoch jazdil až príliš slušne, ale zistil, že jeho súperi nie sú voči nemu ani zďaleka takí ohľaduplní.

Dve štvrté miesta si Maťo odniesol aj zo svetoznámeho okruhu Spa-Francorchamps v Belgicku, čo ho už začínalo hnevať. „Je to už moje tretie štvrté miesto túto sezónu, už by to táto séria umiestnenia mohla skončiť, rád by som sa posunul na pódium. Sú to však dôležité body do celkového hodnotenia, takže som v podstate spokojný,“ povedal po pretekoch Maťo.

Jeho tvrdá práca však priniesla už na ďalších dvojpretekoch v talianskej Imole svoje ovocie. V prvých pretekoch Maťo získal piate miesto, v druhých sa mu ako prvému Slovákovi podarilo skončiť na pódiu a obsadil fantastické druhé miesto! Maťo túžil po šnúre pódiových umiestnení, a v Imole bol naozaj jej začiatok.

Tretí stupienok na pódiu si Maťo vyjazdil na rakúskom okruhu Salzburgring, z čoho mal opäť veľkú radosť. „Vyholl som sa niekoľkým nehodám na trati a sťahoval som náskok jazdcov pred sebou a úspešne som predbiehal. Nerobil som chyby a nakoniec z toho bolo výborné tretie miesto!“ V druhých pretekoch víkendu, ktoré poznačil dážď a nehody, si Maťo odniesol cenné body za 5. miesto.

Pódiová šnúra pokračovala, Maťo Homola umožnil všetkým konečne počuť aj slovenskú národnú hymnu za víťazstvo! Druhé miesto v kvalifikácii a nekompromisná jazda, pri ktorej nedal ostatným jazdcom šancu znamenala, že Maťo vyhral prvé preteky a v druhých, po štarte z ôsmeho miesta, skončil na výbornom 5. mieste. „Je to neskutočné. Presne toto je dôvod, prečo to robím. Bolo veľmi náročné držať prvú priečku, keďže na niektorých miestach trate pršalo a presúvalo sa to. Nakoniec sa to však podarilo!“, povedal po pretekoch Maťo.

Vysoká škola motoršportu prišla na ruskej trati v Soči, kde Maťo ale nenašiel svoju formu z predchádzajúcich víkendov. Dve deviate miesta a len 4 body – rovnaký zisk ako na prvých pretekoch sezóny v Bahrajne. Ťažkosti s nastavením auta a problémy so zžitím sa s traťou. Maťo dúfal, že na tento víkend rýchlo zabudne a ďalšie preteky, ktoré prišli po letnej prestávke, budú opäť dobré. Len 2 získané body v Thajsku boli však pre Maťa veľkým sklamaním. Technické problémy v prvých pretekoch, po ktorých musel odstúpiť a následne nepochopiteľné „úmyselné odstrelenie“ Maťa z trate pretekárom Oriolom znamenali len 2 body – za 5. miesto v kvalifikácii a za 10. miesto v druhých pretekoch.

Chuť si Maťo napravil na náročnom mestskom okruhu v Singapure (opätovne s F1), odkiaľ si odniesol výbornú porciu bodov za 2. miesto v kvalifikácii a následne štvrté miesto v prvých pretekoch. Tentokrát mal aj veľké šťastie – dostal defekt na ľavej prednej pneumatike, ale stalo sa to tesne po prejazde cieľom. V druhých pretekoch to dotiahol po štarte z 9. pozície až na 5. miesto, čo mu zabezpečilo návrat do TOP 5 v celkovom hodnotení seriálu.

Sľubný začiatok víkendu v Malajzii, kedy si vyjazdil 5. miesto v kvalifikácii, prekazil v prvých pretekoch incident, pri ktorom ho opätovne Oriola poslal bez potrestania do štrku a Maťo získal 10. miesto. V druhých pretekoch prišiel v poslednom kole silný boj opäť s Oriolom, ktorý vyvrcholil viacerými kontaktmi a nakoniec Maťo získal 7. miesto a Oriola stratil šancu na titul. Po nepochopiteľnej penalizácii – iba Maťa-  ho odsunuli športoví komisári až na 16. miesto. Incident, pri ktorom Oriola v návale zúrivosti naschvál nabúral do Maťa Homolu po skončení pretekov, ostal bez povšimnutia…

Vyvrcholenie sezóny prišlo na Macau Grand Prix. Oba preteky sa, žiaľ, dojazdili bez Maťovej účasti, keďže pri predbiehacom manévri ho poslal do ochranných bariér James Nash a Maťovo auto bolo neopraviteľne poškodené. „Bol som oveľa rýchlejší ako James a navyše sa na mňa zozadu tlačil Oriola, tak som to skúsil z vonku. Do tejto zákruty sa dve autá vedľa seba zmestia, žiaľ James mi nenechal miesto. Ja som sa snažil netlačiť sa na neho, lebo James mohol ziskať majstrovský titul a ja som mu do tohto jeho snaženia nechcel zasiahnuť. Komfortne sme sa tam mohli zmestiť obaja, len to chcelo spoluprácu oboch, čo po pretekoch uznal aj James, ktorý si pri tomto incidente poškodil vozidlo a prišiel tak o titul šampióna. S Jamesom aj s jeho manažérom sme si to po pretekoch vydiskutovali, ospravedlnil som sa im, a vzájomne sme uznali, že išlo o pretekársky incident. Aj toto prináša motoršport“ povedal po pretekoch Maťo.

Jedno prvé, jedno druhé, jedno tretie miesto, štyri štvrté a štyri piate miesta. Jedna pole position, jedno najrýchlejšie kolo pretekov. Silná vôľa bojovať proti niekedy náročne pochopiteľným rozhodnutiam stewardov a „vyššej moci“. To je v skratke prvá sezóna Maťa Homolu v seriáli TCR, ktorý skončil na fantastickom piatom mieste v celkovom hodnotení sezóny. Dokázal sa tak umiestniť najvyššie zo všetkých jazdcov, ktorí nemajú žiadnu podporu z továrne. Neskutočná reprezentácia slovenského motoršportu a Slovenska ako takého.

A čo budúci rok? Seriál TCR sa rozrastie o minimálne tri ďalšie automobilové značky a konkurencia bude ešte náročnejšia. O Maťa Homolu je veľký záujem a už teraz prichádzajú ponuky od mnohých tímov. Kam povedú jeho kroky sa dozvieme pravdepodobne na prelome rokov. Určite však chce zostať pri seriáli TCR, kde má svoje poctivo vybojované miesto. V závere tlačovej besedy poďakoval za podporu svojim blízkym, reklamným partnerom,  pretekárskemu tímu a svojim priaznivcom za podporu a povzbudivé slová.  „V tejto sezóne som sa veľmi veľa naučil, čo sa budem snažiť zúročiť v budúcej sezóne, ktorá verím, že bude ešte lepšia.“