Pite za volantom

Spoločnosť Nissan vyzýva vodičov, aby si poriadne „uhli z fľaše“ – ale vody, nie alkoholu – a aby zlepšili povedomie o tom, aký môže mať dehydratácia vplyv na bezpečnosť na cestách. Zatiaľ čo nebezpečenstvá šoférovania po konzumácii alkoholu sú dobre známe, pomerne málo je preskúmaná bezpečná úroveň hydratácie vodičov.

Štúdia z roku 2015, ktorú financoval European Hydration Institute a realizovala Loughborough University vo Veľkej Británii, ukázala, že:

– vodiči, ktorí vypili len dúšok vody (25 ml) za hodinu, sa na ceste dopúšťali dvojnásobku chýb než tí, ktorí boli riadne hydratovaní

– počet chýb bol ekvivalentný tomu, čoho sa dopúšťali osoby s obsahom alkoholu v krvi 0,08 %

– objavovali sa chyby, ako je neskoré brzdenie, kolísanie smeru vnútri jazdného pruhu, a dokonca i prechádzanie za .

Zhruba dve tretiny vodičov navyše nedokázali rozpoznať príznaky dehydratácie – únavu, otupenosť, bolesť hlavy, pocit sucha v ústach a spomalené reakcie. Tento problém môže vyriešiť obyčajné pitie väčšieho množstva vody. Štúdia z roku 2013, uskutočnená dvoma univerzitami, ukázala, že ľudia, ktorí vypili pol litra vody pred vykonávaním mentálnych úkonov, mali o 14 % rýchlejší reakčný čas ako osoby, ktoré sa nenapili.

Spoločnosť Nissan prezentovala inovatívne riešenie. Vzhľadom na to, že každý šiesty človek už teraz využíva nositeľné technológie, spoločnosť Nissan sa inšpirovala v odvetví starostlivosti o zdravie a dobrú kondíciu a predstavila možné využitie vyspelých „múdrych“ materiálov v automobilovom priemysle v budúcnosti.

V spolupráci s holandskou dizajnérskou značkou Droog integrovala do crossoveru Nissan Juke najmodernejší povlak s technológiou vnímania potu s označením SOAK. Vďaka jeho aplikácii na volant a predné sedadlá vozidla vznikol jednoduchý, ale napriek tomu účinný výstražný systém, ktorý upozorní vodičov na to, že by mali piť viac vody.

Povlak SOAK funguje veľmi jednoducho – keď sa dostane do kontaktu s potom napríklad na dlaniach alebo odeve osôb po cvičení, zmení farbu. V prípade dehydratácie sa povlak SOAK sfarbí dožlta (ako volant na snímke s vodičom) a po doplnení tekutín ostane modrý.

Dr. Harj Chaggar, lekársky poradca stajne NISMO, k tomu hovorí: „Zatiaľ čo mnoho športovcov dobre vie o nutnosti hydratácie, veľa ľudí mimo oblasti športu stále nevie o vplyve dehydratácie na fyziologické funkcie organizmu. Technológia vnímania potu zabudovaná do automobilu je inovatívnym spôsobom, ako na to poukázať a pôsobiť preventívne priamym upozornením vodiča.“

Inovatívny povlak SOAK je dielom výskumníčky a dizajnérky Paulien Routsovej zo spoločnosti Droog. Paulien k tomu povedala: „Povlak SOAK som pôvodne vytvorila na použitie na športových odevoch. Mojou víziou je vytvárať inovatívne riešenia, ktoré ich nositeľom nejakým spôsobom pomáhajú využívať nové technológie, aby do módy a textilu vniesli nové funkcie a priniesli nové spôsoby interakcie s naším zdravím a telom.“

 

I keď spoločnosť Nissan momentálne neplánuje zavádzať do vozidla Juke technológiu snímania potu, ilustruje to prístup značky k inováciám a priekopníckym bezpečnostným technológiám. Vozidlo Juke je už vybavené mnohými vyspelými technológiami Inteligentnej mobility Nissan. Patrí k nim napríklad inteligentný panoramatický kamerový parkovací systém s monitorovaním pohybujúcich sa objektov.

-nn-

Prejsť na začiatok