BMW Concept M4 GTS

Na cesty aj na okruhy

BMW Concept M4 GTS 01 Rok od uvedenia BMW M4 Coupe na trh predstavuje divízia BMW M počiatočný náhľad na výkonný model, určený pre jazdu na cestách, ale hlavne na pretekárskych tratiach: BMW Concept M4 GTS.

Divízia BMW M sa znovu vracia ku svojim koreňom. Táto odnož BMW, zložená v roku 1972 ako BMW Motorsport GmbH, nespôsobila len senzáciu svojim ikonickým pretekárskym automobilom BMW M1, ale vyvinula aj prvý motor s turbodúchadlom, ktorý zvíťazil vo svetovom šampionáte Formuly 1 a bola silou, ktorá stála za najúspešnejším pretekárskym cestným automobilom – BMW M3 triedy A.

Nový automobil BMW Concept M4 GTS teda pokračuje v tradícii špeciálnych modelov BMW M3, ktoré preslávili BMW M3 Evolution (1988), BMW M3 Sport Evolution (1990), BMW M3 GT (1995), BMW M3 CSL (2003), BMW M3 GTS (2010) a BMW M3 CRT (2011). Technológie zdokonaľované súťažením v pretekoch, nárast výkonu, zanietenie pre ľahkú konštrukciu a limitovaný počet vyrobených vozidiel zabezpečili, že tieto vozidlá ponúkajú skvelý výkon spojený s emocionálne intenzívnym a výnimočným zážitkom z jazdy.

BMW Concept M4 GTS predvádza nové technológie, ktorých debut v sériovej výrobe nového typu bude zverejnený neskôr. BMW Concept M4 GTS sa napríklad vyznačuje inovatívnym systémom vstrekovania vody, ktorý už zabezpečil výrazný nárast výkonu a krútiaceho momentu v BMW M4 MotoGP Safety Car. V systéme vstrekovania vody, predstavenom divíziou BMW M, využili inžinieri fyzikálny jav, pri ktorom odparujúca sa voda preberá potrebné množstvo tepla z okolitého média. Voda sa do zberného vstupného potrubia vstrekuje ako jemná hmlovina. Pri odparovaní vody sa nasávaný vzduch výrazne ochladzuje. V dôsledku toho sa teplota pri konečnom stlačení v spaľovacej komore – a teda aj snaha motora „klepať“ – zmenší, čo motoru s turbodúchadlom umožní použiť väčší plniaci tlak a skoršie načasovanie vstrekovania.

BMW Concept M4 GTS 02Táto technológia zabezpečuje nárast výkonu a krútiaceho momentu, a zároveň zmenšuje tepelné zaťaženie komponentov zaťažených výkonom. Toto všetko prispieva aj k stabilite a trvanlivosti motora s turbodúchadlom. Silný výkonnostný potenciál šesťvalcového radového motora s turbodúchadlom si vyžaduje aj mimoriadne sofistikovaný systém riadenia tepla v motore a pomocných jednotkách. Inžinieri divízie M vyvinuli kvôli zabezpečeniu optimálnych prevádzkových teplôt vo všetkých situáciách inovatívny a účinný systém chladenia. Skladá sa z hlavného chladiča a pomocných chladičov pre okruhy s veľkou a malou teplotou, prevodovku a turbodúchadlo, ktoré zabezpečujú stabilitu teplôt. Turbodúchadlá sú chladené prostredníctvom nepriameho medzichladiča, ktorému pomáha pomocné elektrické vodné čerpadlo.

Okrem toho má BMW Concept M4 GTS zadné svetlá s technológiou OLED (organická svetlo emitujúca dióda), ktorá tomuto výkonnému modelu po zotmení poskytuje úplne nový vzhľad. OLED sú novým typom svetelných zdrojov, ktoré poskytujú celoplošné a homogénne osvetlenie – na rozdiel od LED, ktoré vyžarujú len bodové svetlo. Ich malá inštalačná výška, len 1,4 milimetra, a schopnosť samostatne aktivovať jednotlivé moduly osvetlenia, umožňuje vytvárať sviežo pôsobiace svetelné koncepty. Technológia OLED umožňuje mimoriadnu flexibilitu a vytvára nezameniteľný vzhľad, ktorý signalizuje výnimočnú presnosť.

Technológia OLED ohlasuje novú éru v dizajne a konceptoch osvetlenia a otvára nové možnosti z hľadiska charakteristického a výrazného svetelného podpisu pre modely BMW – ako denné svetlá, ale aj počas nočnej doby.

Svetová premiéra automobilu BMW Concept M4 GTS sa uskutočnila 13. augusta 2015, počas týždňa Pebble Beach Concours d’Elegance v Kalifornii, v spoločnosti víťaziacich športových automobilov uplynulých rokov.

-bmw-

Prejsť na začiatok